برگزاری کارگاه «تدوین برنامه عملیاتی EOP»

تاریخ: 1402/04/13

 

برگزاری کارگاه «تدوین برنامه عملیاتی EOP»

 

کارگاه «تدوین برنامه عملیاتی EOP» روز دوشنبه مورخ 12/04/1402 در سالن کنفرانس بیمارستان حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) برگزار شد.

 

 

یکی از چالش‌های نظام سلامت در مواقع وقوع حوادث بزرگ و بلایا، آمادگی مراکز درمانی است. در همین حال، ضرورت دارد که مردم نیز برای مصون ماندن از آسیب‌های حوادث و بلایا، از آمادگی لازم برخوردار باشند.

این کارگاه با حضور ارزشمند آقای دکتر ابراهیمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، برگزار شد. در این کارگاه ریاست محترم بیمارستان حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره) جناب آقای دکتر محمدجواد قاسم زاده و مدیر محترم بیمارستان جناب آقای سید صادق اعتمادی کیا به همراه جمعی از پرستاران و پزشکان، حضور داشتند.

دکتر ابراهیمیان، سخنران مدعو بیان کردند: مردم همواره در حال زندگی عادی هستند اما زمانی که اتفاقات غیرمنتظره رخ می‌دهد، شرایط زندگی به شدت تغییر می‌کند و مردم به طور ناگهانی متوجه می‌شوند که زندگی آنها چقدر می‌تواند شکننده باشد. اقداماتی که افراد قبل از وقوع یک حادثه یا بحران انجام می‌دهند می‌تواند تفاوت چشمگیری در توانایی آنها برای مقابله با آن و حفاظت از اعضای خانواده در برابر خسارات قابل اجتناب، ایجاد کند.

دکتر ابراهیمیان به نقش مسئولین در ایمنی سازه‌ای، غیره سازه‌ای و عملکردی مراکز درمانی در مقابله با حوادث و بلایا اشاره کرد و گفت: در زمان وقوع حوادث و بلایا، نیازهای بهداشتی و درمانی یکی از نیازهای اساسی و اولیه انسان‌ها است. در بین ساختارهای بهداشت و درمان، بیمارستان ها جز فعال‌ترین واحدها بوده و خدمات سریع و کارآمد آنها می‌تواند نقش مؤثری در کاهش میزان مرگ و میر ناشی از حوادث و بلایا ایفا کند. لذا توجه به این مراکز در مدیریت حوادث و بلایا و ارائه طرح‌های آمادگی و استراتژی‏ های مقابله با حوادث و بلایا به عنوان یکی از نگرانی‌های عمده سازمان بهداشت جهانی، تأثیرات چشمگیری در کاهش تلفات جانی خواهد داشت.

دکتر ابراهیمیان به نقش بیمارستان‌ها به دلیل وجود تجهیزات گران قیمت که به طور بالقوه در برابر بلایا آسیب پذیرند، اشاره کرد و گفت: این در حالی است که در هنگام وقوع بلایا باید قادر به ادامه فعالیت خود در یک محیط امن، نجات جان قربانیان حادثه و ارائه خدمات سلامت باشند. توجه به بحث ایمنی سازه‌ای، غیره سازه‌ای و عملکردی بیمارستان‌ها در برابر بلایا هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه به عنوان یک چالش مهم مطرح است و مسئولین باید توجه ویژه به این موضوع داشته باشند و اطمینان حاصل شود که بیمارستان‌ها در زمان وقوع حوادث و بلایا و پس از آن به منظور ارائه خدمات ضروری و نجات جان انسان‌ها، ایمن و تاب آور است.

 

دکتر ابراهیمیان افزود: اطمینان از ایمنی سازه‌ای و عملکردی مراکز بهداشتی و درمانی از موارد مهم و دارای اولویت است. لذا با اجرای برنامه ارزیابی ایمنی و عملکردی مراکز بهداشتی درمانی در برابر حوادث و بلایا، آموزش تخصصی به مدیران و کارکنان، طراحی، اجرا و ارزشیابی تمرین‌ها و مانورها، تخصیص اعتبارات لازم و کافی برای اجرای برنامه‌های کاهش آسیب بلایا باید در راستای کاهش آسیب پذیری مراکز بهداشتی درمانی و ارتقای سطح آمادگی در برابر بلایا و فوریت‌ها اقدام گردد.

 

روابط عمومی و واحد رسانه بیمارستان حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره)


تعداد بازدید: 388
برگزاری کارگاه «تدوین برنامه عملیاتی EOP»